4 gode grunner til å ikke kjøre kollektivt

Tidligere var vi som de fleste andre familier i området; vi hadde to biler i husstanden. I motsetning til de fleste andre kanskje har det seg slik at vi jobber på hver vår side av veien og normalt kan samkjøre. I tillegg har vi sykkelavstand (7,5 km hver vei) på sommeren. Bil nr to ble derfor brukt ytterst sjelden, ca 1-2 ganger i måneden. Vi regnet på det og fant ut at det var ganske dyrt å ha den bilen stående på gårdsplassen. Vi kunne ta mye drosje for det beløpet som vi sa.

Så mye ekstra drosje blir det ikke, men av og til passer det ikke å bli med bilen når den kjører. Som i dag, mannen skulle på trening etter jobb. Da må en av oss ta buss. Jeg tilbød meg frivillig for å få inn litt aktivitet etter å ha stilt vekkerklokka feil i morges og gått glipp av treninga (men det er en helt annen historie). Så i dag er jeg bussende. Det er egentlig ganske greit, vi gjør dette jevnlig. Men det er en del gode grunner til å ikke gjøre det også.

1. Bruk kollektivt sier de. Problemet er bare at kollektivtrafikken sjelden stopper utenfor døra di. Du må gå til og fra holdeplassen. Veibanen blir prioritert. Og når de i tillegg måker skiten snøen opp på fortauet, da blir det tungt å gå. På vei over forgjengerovergangen i dag måtte jeg trampe over brøytekanten. Plutselig sto jeg til knes i snø gitt. Det var kaldt!

2. Believe it or not: bussene står i samme kø som bilene! I dag sto jeg 15 minutter og blomstret på holdeplassen. Og det er egentlig ganske godt gjort med tanke på at bussen går hvert 10.minutt. I grisgrendte strøk har vi ikke noe så fancy som sanntid, det er derfor helt umulig å vite om den er veldig forsinket, kansellert eller rett rundt hjørnet. Da bussen endelig kom i dag var den full og føyk forbi holdeplassen. (Og hvis du nå tenker at det umulig kan være så grisgrendt hvis vi har buss hvert tiende minutt, så har du for så vidt rett i det. Denne bussen går ikke til nærmeste holdeplass, men innebærer en 20 minutters gåtur. Men jeg klager ikke over det, det er i grunnen tyngere å gå fra den nærmeste holdeplassen enn denne turen. Sparer 20 kroner gjør jeg også)

3. Med buss bruker jeg 50 minutter fra dør til dør. Med bil bruker jeg 15. Jeg sykler på ca halvtimen. Kollektivt kan derfor aldri bli en reell konkurrent til bil, rett og slett fordi hverdagen ikke ville gå opp. De dagene barna har en fritidsaktivitet er det allerede hektisk med middag og gjøre lekser. SFO er forøvrig på feil side ift jobb og hjem, dit går det buss hver halvtime, så å hente minstemann med buss og deretter gå motbakker hjem… Farvel ettermiddag!

4. Også har du prisen da. Det er selvsagt noen valg man gjør, om hvor man bosetter seg, hvilke fritidsaktiviteter ungene får gå på, hvordan man ordner seg med innkjøp, hva man bruker helger til. Noen av disse valgene har gjort at vi uansett må ha bil. Da koster det såpass ofte mindre å velge bil framfor kollektivt, særlig om det er mer enn en passasjer. Politikernes svar på dette virker å være å sette opp avgiftene, men det kommet ikke kollektivtrafikken tilgode. Hvis det virkelig er slik at man ønsker at folk skal reise kollektivt, sett ned prisen. Gjør det til et enkelt valg!

Så det er lett for dem som kjøres i svarte dieselbiler med sjåfør å si at vi bør bruke kollektivt. Men i praksis er det ikke nødvendigvis så enkelt. Det virker lett for de som bor “i gryta”, men de færreste av oss gjør det. Jeg skjønner greia med tilbud og etterspørsel, men spørsmålet er om tilbudet er godt nok i utgangspunktet?

3 thoughts on “4 gode grunner til å ikke kjøre kollektivt

  1. Lappeteppet/ Anja says:

    Eneste positive jeg kommer på, akkurat nå, er at du kan sove.

    Betale dyrt for å stå? Særlig!

    Ingen konkurrent. Men for de som f.eks jobber i sentrum har man ikke vakg. Jeg gruer meg!!!

    • Abelone says:

      Jeg synes det er vanskelig å sove på rutebussen, veldig mange sjåfører skrue opp masse varme, dårlig kombinasjon med vinterklær. I tillegg er det en del som kjører så hakkete at jeg merker jeg blir bilsyk.
      Da jeg jobbet i sentrum kjørte jeg tog. Da jeg skiftet jobb savnet jeg faktisk litt den halvtimen for meg selv på toget. Ikke nå lenger da, kort reisevei er gull!

  2. Skogfrue says:

    Åh, jeg hater å innrømme det, men jeg kjenner det igjen herfra. Jeg er antagelig hakket verre ute å kjøre enn deg (pun intended), for her går bussen en gang i timen. Og det koster meg 37 kroner for de 7 minuttene det tar å komme seg til sentrum. Hvem i alle dager er det som betaler 74 kroner for å dra til byen?? Sykkel kunne funket, om sommeren, om man ikke skulle ha med seg så mye hjem igjen, men jeg pleier ikke akkurat å ha med meg en liten pocketutgave hjem fra biblioteket, for å si det sånn.

    Dette plager meg, kjenner jeg. Jeg burde sende en mail til busselskapet i dag. Ja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.