De 10 vanligste nyttårsforsettene – og hvorfor du ikke bør starte 1.januar

I 2015 var dette visstnok de mest vanlige nyttårsforsettene:

  1. Gå ned i vekt
  2. Bli mer organisert
  3. Bruke mindre, spare mer
  4. Nyte livet til det fulleste
  5. Holde seg sunn og frisk
  6. Lære noe spennende
  7. Stumpe røyken
  8. Hjelpe andre til å nå deres drømmer
  9. Bli forelsket
  10. Bruke mer tid med familien

Er det ikke rart hvordan tanken på nytt år gjør at vi føler det er en ny start?

Jeg liker wikipedias forklaring om nyttårsforsett:

Nyttårsforsett er et uttrykt mål, en plan eller et ønske for det nye året. Det kan være å begynne med noe nytt, slutte å gjøre noe, kutte uvaner, etablere nye vaner, øke en ønsket aktivitet eller minske en uønsket, for å gi seg selv en høyere livskvalitet. (…) Nyttårsforsetter er kjent for ikke å vare så lenge man egentlig har hatt til intensjon.

Særlig den siste delen er det nok mange som kjenner seg igjen i. Mange, eller kanskje de fleste, nyttårsforsetter varer ikke så lenge. Det er vel nesten heldig om man kommer i gang i det hele tatt. Og det er kanskje ikke så rart. For er første januar en god dag å starte et nytt og bedre liv? Jeg mener nei. For det første har man vært oppe sent dagen før, og uansett om man har drukket eller ikke blir man litt daff dagen etter. For det andre er det rester igjen. Med mindre man har vært veldig god på å beregne er det trolig rester etter både julefeiring og nyttårsfeiring igjen.

Så vent til i morgen med god samvittighet. Eller dropp dem med like god samvittighet. For er du ikke egentlig god nok som du er?

Abelonefacebook, facebook logo, logo, website iconinstagram, instagram logo, logo, website icon

2 thoughts on “De 10 vanligste nyttårsforsettene – og hvorfor du ikke bør starte 1.januar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.